تفاوت مخزن عمودی و افقی
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : تفاوت مخزن عمودی و افقی

برای مقایسه تفاوت مخزن عمودی و افقی لازم است کمی وقت صرف کنید. تا بتوانید مشخص کنید چه شکل و اندازه‌ای برای ذخیره‌سازی مایعات و حمل‌ونقل شما مناسب است. مخزن عمودی در بعضی شرایط ممکن است گزینه اول باشد. اما در شرایطی دیگر یک مخزن افقی بهترین گزینه خواهد بود. بیایید نگاهی به موارد استفاده مخازن عمودی و افقی و همچنین اصلی ترین تفاوت مخزن عمودی و افقی بیندازیم.

 

موارد استفاده مخازن عمودی و افقی پلاستیکی

شکل مخزن ذخیره می‌تواند از بسیاری جهات عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهد. مخزن ذخیره افقی و مخزن ذخیره عمودی هر دو نقشی بی‌بدیل در مناطق مسکونی و صنعتی نشان داده‌اند.

در صنعت، مخازن ضدخوردگی، زیرساخت ضروری و مهمی برای صنعت نفت، صنایع شیمیایی، غلات و روغن، غذا، کنترل آتش، حمل‌ونقل، متالورژی، دفاع ملی و سایر صنایع هستند.

مخازن ذخیره افقی بیشتر برای ذخیره مایعات استفاده می‌شود. و مخازن عمودی اصولا برای ذخیره اسید، الکل و سایر مواد شیمیایی تصفیه‌شده تولید می‌شوند. این نوع مخازن انواع مختلفی دارند؛ مخازن پلاستیکی با آستر فولادی و مخزن کاملا پلاستیکی. البته در صنعت، مخازن عمودی و مخازن افقی هر کدام با توجه به عواملی چون حمل‌ونقل، نگهداری، مخلوط کردن و … ساخته شده و استفاده می‌شوند.

برای ذخیره سازی آب نیز، انواع مخزن پلی اتیلن عمودی و افقی، از جمله مخازن پرکاربرد برای نصب تانکر آب در باغ و یا نصب منبع آب در مصارف خانگی هستند. مسلماً تفاوت مخزن عمودی و افقی نقش زیادی در انتخاب کردن یا نکردن این دو منبع برای استفاده دارد. بیشتر این تفاوت‌ها بین کاربرد و طراحی این مخزن آب عمودی یا افقی است. در ادامه به معرفی تفاوت منبع آب افقی و عمودی می‌پردازیم تا بتوانیم تصمیم بگیریم از بین انواع مخازن ذخیره آب، کدام مخزن آب عمودی یا افقی برای ما گزینه بهتری خواهد بود.

 

مقایسه مزایا و تفاوت مخزن عمودی و افقی از نظر فنی

 

مزایای مخازن عمودی

مخازن عمودی

1) پایداری

مخزن عمودی به خصوص برای ذخیره مایعات، مانند آب یا کودهای مایع، پایداری بیشتری دارد. یکی از جنبه‌های اصلی در طراحی این مدل مخزن، توانایی قرار دادن مخزن بر روی یک سطح صاف و جامد است. این مسئله، توزیع بسیار بهتری نسبت به مخازن افقی فراهم می‌کند. اما مخازن افقی را نمی‌توان بدون نوعی تکیه‌گاه یا پایه، بر روی یک سطح صاف قرار داد.

 

2) توزیع فشار

مخازن عمودی نسبت به مخزن افقی، توزیع  فشار یکنواخت‌تری دارد. این توزیع فشار، مقاومت بیشتری نسبت به مخزن افقی فراهم می‌کند، از این جهت امنیت بیشتری داشته و توانایی بهتری در نگه داشتن مقدار زیادی محصول دارد.

 

3)صرفه‌جویی مواد و هزینه، در زمان تولید

(دلیل تفاوت مخزن عمودی و افقی از نظر قیمت )

این یک قانون است؛ هرچه قطر مخزن بزرگتر باشد، ضخامت دیواره‌ها نیز باید بیشتر باشد (به دلیل بار هیدرواستاتیک است). یعنی مخازن افقی که قطر بزرگتری دارند ضخامت دیواره آنها نیز باید بیشتر باشد. در واقع مخازن افقی به ضخامت همه جانبه در کف و دیواره‌ها نیاز دارند. اما در مخزن آب عمودی، فقط باید سطح مقطع آن در قسمت پایین ضخیم‌تر از دیواره‌هایش باشد. از این جهت مخازن افقی از مخازن هم حجم عمودی سنگین‌تر ساخته می‌شوند. ( و این یعنی گران‌تر تولید می‌شوند) و به همین دلیل مخازن افقی گران‌تر از عمودی هستند.

همچنین وجود پایه در مخازن افقی نیز باعث بیشتر شدن وزن مخزن افقی می‌شود. و همین بالاتر بودن وزن، علت گران‌تر بودن مخزن افقی نسبت به عمودی است.

 

4)کارایی

وجود ارتفاع در مخزن ذخیره عمودی، باعث کاهش هزینه پمپاژ به خاطر استفاده از نیروی جاذبه می‌شود. به عبارت دیگر، مخزن عمودی بیشتر از مخزن افقی هد هیدرواستاتیک تولید می‌کند.

 

5)نیاز به فضای کمتر بر روی زمین

یکی دیگر از تفاوت مخزن عمودی و افقی در این است که؛ مخازن ذخیره عمودی نسبت به افقی، به سطح مقطع کمتری ‌در زمان نصب نیاز دارد. بنابراین فضای بیشتری برای تجهیزات باز می‌ماند. برای ساختمان‌هایی که فضای محدودی برای مکان نصب مخزن آب دارند، صرفه‌جویی در فضا می‌تواند اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

 

 

 

مزایای مخازن افقی

مخازن افقی

1) حمل‌ونقل

به عنوان اولین تفاوت مخزن عمودی و افقی باید بگوییم؛ مخازن ذخیره‌سازی افقی به دلیل طراحی و شکل آنها، حمل‌ونقل و جابجایی بسیار آسان‌تری نسبت به مخازن عمودی دارند. این قابلیت جابجایی آسان، مخازن افقی را برای کسانی که به طور منظم نیاز به نگهداری یا حمل مایعات دارند، بسیار جذاب می‌کند. همچنین حمل‌ونقل آسان‌تر، آنها را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر می‌کند.

 

2) ارتفاع

اگر در ساختمان، فضای در دسترس یا وسیله نقلیه خود با محدودیت ارتفاع روبرو هستید، یک مخزن ذخیره عمودی می‌تواند دردسر بیشتری نسبت به قیمت پایین خود ایجاد کند. در این حالت بهترین گزینه، مخزن آب افقی است.

در طراحی منبع افقی از فضای عمودی کمتری استفاده می‌شود. بنابراین اگر فضای کوچک با محدودیت ارتفاع دارید، نگران نباشید. مخزن پلی اتیلن افقی در سایزهای مختلف و متناسب با محل شما وجود دارد که مشکل فضا را حل می‌کنند.

 

3) کنترل دما

اگر در صنایع فرآوری لبنیات یا انواع نوشیدنی هستید، دما باید فاکتور مهمی برای مقایسه باشد. یکی از اصلی‌ترین تفاوت مخزن عمودی و افقی گرمایش و خنک‌کنندگی است. مخازن ذخیره افقی در گرمایش و خنک‌کنندگی مایعات، حفظ دمای مطلوب در حین نگهداری و حمل‌ونقل، سریع‌تر و کارآمدتر هستند. در این صنایع بهترین مخزن، مخزن افقی از جنس استنلس استیل است.

مخزن افقی از جنس استنلس استیل

 

 

 

تفاوت منبع آب افقی و عمودی از نظر فنی

تفاوت منبع آب افقی و عمودی از نظر فنی

علاوه بر مزایا و تفاوت‌های ذکر شده در بالا، تفاوت فنی بین مخازن آب عمودی و مخازن آب افقی را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد.

 

  1. مخازن افقی برای ظرفیت‌های کمتر مناسب هستند. در حالی که مخازن عمودی برای ظرفیت‌های بیشتر مناسب هستند.
  2. مخازن ذخیره عمودی مساحت کمی را اشغال می‌کنند. در حالی که مخازن ذخیره افقی مساحت بیشتری نیاز دارند.
  3. در نصب مخزن عمودی ( مخصوصا نصب مخزن آب روی پشت بام یا ارتفاعات) باید بار باد در نظر گرفته شود. در حالی که مخازن ذخیره افقی نیازی به این محاسبات ندارند.

 

 

نتیجه‌گیری

با توجه به تمام مواردی که برای تفاوت مخزن عمودی و افقی  ذکر کردیم می‌توان نتیجه گرفت؛ مخازن ذخیره عمودی اغلب در صنایع کشاورزی و آشامیدنی استفاده می‌شوند. زیرا برای ذخیره مایعات مانند آب و مواد شیمیایی مناسب‌ترین حالت هستند. و به طور کلی استفاده از مخزن عمودی از نظر طراحی، بهره‌وری هزینه، سطح مقطع، مقاومت و بازده بار هیدرواستاتیک، سودمندتر است.

اما تفاوت مخزن عمودی و افقی هر چه که باشد، نوع پلی اتیلن آنها به دلیل تنوع در شکل، ابعاد و حجم؛ نیازهای تمام افراد با طراحی و هزینه‌های فراتر از انتظاراتشان را برآورده می‌کنند.

مخازن ذخیره‌سازی چه به صورت عمودی و چه افقی، از جنس پلی اتیلن به دلیل تنوع در شکل، ابعاد و حجم؛ نیازهای تمام افراد را با طراحی و هزینه‌های فراتر از انتظاراتشان برآورده می‌کنند.

اکنون که با تفاوت منبع آب افقی و عمودی و مزایای هر کدام آشنا شدید، می‌توانید بهترین مخزن متناسب با مشخصات خود را انتخاب کنید. پیشنهاد ما مخزن آب آنتی باکتریال پلی اتیلن است. که نگرانی از جهت بهداشتی بودن آب ذخیره‌شده نداشته باشد. تمامی مخازن ذخیره آب پلی اتیلن تهران پلیمر یارا؛ سه لایه آنتی باکتریال بوده و از این جهت ضدجلبک و ضد باکتری هستند. مخازن پلی اتیلن موجود در فروشگاه البرز مخزن؛ نماینده تهران پلیمر یارا، در اندازه‌های مختلف و متناسب با مشخصات شما موجود هستند.





:: بازدید از این مطلب : 238
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: